Hyvät Luotaajat,

tapasimme eilen Katriinan luona ja puimme Virginia Woolfin teosta Oma
huone. Paikalle tuli vain neljä Luotaajaa, joista kolme oli lukenut
teoksen. Yleisesti Omaa huonetta oli pidetty mielenkiintoisena, joskin
Lauran mielestä teos juuttui samaan aiheeseen/näkökulmaan hiukan liikaa, ja
olisi kaivannut "vastaväittelijää". Riinaa teos viehätti, mutta hän myönsi
Lauran kritiikin oikeutuksi – kyse oli läpi kirjan samasta aiheesta ja
naisen näkökulmasta, joskin teoksen ilmestyessä se oli varmasti radikaali
työ. Myös Oman huoneen muoto/eteneminen sai etenkin Lauralta hiukan
kritiikkiä. Katriina piti siitä, että kirja oli työprosessin kuvausta
(esitelmän "Naiset ja kirjallisuus" valmistelua), mutta pohti, onko
Virginia Woolf itse esimerkki kritisoimastaan epäkohdasta – naisten
koulutuksen puutteen vaikutuksesta ajatteluun ja kirjoittamiseen. Toisaalta
tajunnanvirtamaisuus ja siihen kuuluva poukkoilu oli todennäköisesti
useimmiten tietoinen valinta.

Riina luki kirjaa "kiukunsekaisin tuntein", kokien myötätuntoa tuon ajan
naisia kohtaan. Kirja sai hänet puimaan naiseutta ja tasa-arvoa oman
äitinsä kanssa käydyissä keskusteluissa, ja inspiroi jopa Riinan töissä
pitämää puhetta, johon hän sisällytti lainauksen "Ihminen ei voi ajatella
hyvin, rakastaa hyvin, nukkua hyvin, jollei ole syönyt hyvin". Myös muut
Luotaajat pitivät lausetta viisaana, ja se innosti meidät pohdiskelemaan
köyhyyden ja materiaalisten ongelmien vaikutusta henkisiin saavutuksiin.

Lauraa olisi kiinnostanut tietää, millainen esitelmöitsijä Woolf itse oli –
liian perinpohjainen, tylsä pohdiskelija vai hyvin innostava? Entä pitikö
Woolf ikinä tuota "Naiset ja kirjallisuus" –esitelmää, vai oliko kyse
fiktiivisestä esitelmänteosta? Mietimme myös, miten esitelmän aiheena ei
nykypäivänä voisi olla noin valtavan laajaa otsikkoa; tänään ongelmana ei
onneksi olisi löytää naispuolisia kirjailijoita, vaikka monet muut kirjan
käsittelemistä epäkohdista edelleen saattavatkin olla olemassa. Katriina
tosin oli sitä mieltä, että pienellä muutoksella otsikko saattaisi edelleen
olla tarpeeksi rajattu ja yleisesti hankalana työnä pidettävä:
Afrikkalaiset naiset ja kirjallisuus. Afrikkalaisten naisten valtavasta
lukumäärästä huolimatta harva länsimaissa tai Afrikassakaan osaa
esimerkiksi nimetä yhtään afrikkalaista naiskirjailijaa.

Loppuillasta pohdimme yleisemmin naisena ja miehenä olemista, ja päädyimme
siihen, että nykypäivänä naisena olo saattaa kuitenkin olla helpompaa kuin
miehen roolin täyttäminen. Miehiä stressaa edelleen usein "vaatimus" (ehkä
vain itse itselle asetettu)  ansaita, tietää, osata ja uskaltaa enemmän
kuin tyttöystävänsä/vaimonsa. Puhumattakaan siitä, että "on oltava" pidempi
ja fyysisesti vahvempi, eikä sovi itkeä. Naisten sen sijaan sallitaan
nykyään ehkä vapaammin olla kovia tai herkkiä, uranaisia tai kotiäitejä jne.

Kaikkein eniten meitä jäi Omassa huoneessa mietityttämään seuraava
monimerkityksinen lausepari: "... ja ajattelin, miten epämiellyttävää on
joutua suljetuksi ulkopuolelle; ja ajattelin, miten on ehkä pahempaa joutua
suljetuksi sisäpuolelle". Riinalla ja Lauralla oli eri näkemys (tai useita
kilpailevia näkemyksiä) vastaukseksi Katriinan kysymykseen siitä, keitä tai
mitä sisäpuoli ja ulkopuoli tarkoittavat. Naisia vai miehiä, marginaalia ja
valtaväestöä, ja miten päin?

Luettavaksi tekstiksi äänestimme Katriinan ehdotuksista Sivistyksen
käsikirjan. Teoksen on kirjoittanut saksalainen tohtori Dietrich Schwanitz.
Kyseessä on vaihteeksi ei-fiktiivinen, mutta kuitenkin yhden ihmisen
sujuvasti ja taidokkaasti kirjoittama, paljon keskustelua aikaansaanut
kirja, ei siis mikään tylsä tietosanakirja. Teoksen runsaasta sivumäärästä
johtuen luemme vain osan: Kirjan 2. osasta otsikolla "Taidot"
johdannon "Johdatus sääntöihin jotka ohjaavat sivistynyttä kanssakäymistä"
sekä luvut 2.-5., eli "Kirjojen ja kirjoituksen
maailma", "Kulttuurintuntemusta kansainväliseen
kanssakäymiseen", "Älykkyys, lahjakkuus ja luovuus" sekä "Mitä ei kuulu
tietää". Nämä luvut löytyvät sivuilta 474-525. Luettavaa kertyy siis vain
52 sivua (+ johdanto), joten ajanpuutteen takia kenenkään ei pitäisi olla
pakotettu jäämään pois ensi kerran Luotaajista.

Paikalle aikovia pyydetään ilmoittautumaan Riinalle viimeistään kaksi päivää ennen tilaisuutta.
Muistattehan mainita mahdollisista poikkeusruokavalioista.

Runsaslukuista pohdiskelijajoukkoa syyskuun kokoukselle toivoen,

Katriina


Tässä vielä pari linkkiä seuraavan kerran kirjavalintaan tutustumiseen,
tosi lyhyt ja hiukan laajempi vaihtoehto:

http://www.akateeminen.com/search/tuotetieto.asp?tuotenro=951-20-6356-
5&language=0

http://samarium.credo.fi/cgi-bin/uskonet/weblehti.exe?
Newsp=kk&Date=040115&Depa=kirkonkirjat&Model=kehys.html&ID=&story=sivistys.t
xt